lørdag den 21. september 2013

Transparens

It's a jungle to be a consious consumer

Mange forbrugere synes det er lidt af en jungle, at analysere sig frem til hvilke virksomheder indenfor beklædningsbranchen der handler etisk og socialt ansvarligt. Hvem skal man købe hos, hvis man ønsker at tage afstand til børnearbejde? eller hvis man ønsker at købe og støtte nogle af de virksomheder der rent faktisk foretager nogle bæredygtige tiltag?

Her er lidt inspiration fra nogle gode websider til den bevidste forbruger, tjek det ud :-)

rankabrand.org
Rank a brand er en webside, hvor forbrugere kan se hvilket rang forskellige brands har ud fra kriterierne om virksomhederne agerer socialt ansvarligt og bæredygtigt. Websiden er Europas største side for brand-sammenligning.

www.gronnhverdag.no
”Grønn hverdag” er et norsk tiltag, hvor de norske forbrugere har mulighed for, at læse om at leve grønt og etisk. På websitet kan forbrugerne opnå viden omkring bl.a. uetiske gøremål af virksomheder, hvor forbrugerne kan medvirke til at lægge pres på virksomhederne for at blive mere etiske i deres handlinger. I 2013 har ”Grønn Hverdag” fortaget en undersøgelse om 30 tøjmærkers etiske retningslinjer, brug af kemikalier, mærkning m.m. ”Grønn hverdag” websiden bidrager således til informanternes behov som forbrugere, og muliggør det at kunne vælge virksomhederne fra og til, på baggrund af deres etiske eller uetiske handlinger.

www.nicefashion.org/en/
Nice Fashion er:
Nordic Initiative Clean & Ethical, a project under Nordic Fashion Association: A community for fashion designers, people in the textile sector and concerned consumers who want more transparency in the fashion business.

forstyrrelser.dk/
Bæredygtige Forstyrrelser hjælper virksomheder med at minimere spild i forhold til deres produktion og optimere træfsikkerhed i forhold til deres brugere.
Bæredygtige Forstyrrelser er et udviklingsprojekt, som hjælper virksomheder med at minimere spild i forhold til deres produktion og optimere træfsikkerhed i forhold til deres brugere. 

Bevar
BEVAR er for dig, der er vild med redesign og skæve ideer. Eller for dig, der tænder på antiforbrug og social nytænkning. Hvorom alting er - det handler om affald, og hvad vi kan forvandle det til.

Hvad er bæredygtigt?

  • Køb lokalt produceret tøj 
  • Økologisk bomuld 
  • Tøj fremstillet af naturprodukter, som hør, silke, uld af forskellig art. 
  • Det er bæredygtigt at købe kvalitetstøj, som holder i mange år. 


Hvordan ved jeg hvad jeg skal gå efter?

Hvis du ønsker at købe tøj med henblik på at tænke som en mere bevidst forbruger med fokus på det etisk og socialt ansvarlige aspekt, kan du gå efter nogle af følgende hints, og købe: 

  • Transparente brands 
  • Socialt ansvarlige brands 
  • Virksomheder der har skrevet under på sikkerheds-kontrakter 
  • Åbne leverandør lister 
  • Kvalitet, så du ikke kasserer tøjet så hurtigt
  • Slow-Fashion beklædning
  • Bæredygtig tøj
  • Genbrug 

Du kan også: 
  • Bytte tøj til Byttefestivaler og Byttemarkeder, samt anvende online bytteportaler som Share Your Closet og SWAP AMOK
  • Upcycle dit tøj

Forklaring:

Transparente Brands
Virksomheder i modebranchen er transparente og øger deres gennemsigtighed overfor forbrugerne ved, at opgave deres ressourceforbrug af materialer, arbejdskraft m.m. for, at give forbrugerne indblik i processen af beklædningsproduktion. Det er interessant for forbrugerne, at vide hvilke omkostninger der egentlig ligger bag, og hvordan kan det lade sig gøre, at en t-shirt i H&M koster 50 kr., når den tilmed er fragtet fra Bangladesh til Danmark. H&M udfører også transparente tiltag, som at opgive leverandørlister, hvilket er et vigtigt skridt imod bedre arbejdsforhold for arbejdere i u-landene.  
Honest by Bruno Pieters er et yderst transparent brand, hvor der opgives at hvad der anvendes i produktionen. 

Socialt ansvarlige brands
Dette kan være virksomheder der er socialt ansvarlige, og fx søger for gode arbejdsforhold, eller etiske og moralske i deres handlinger, og fx ikke bruger børnearbejde og underbetaler medarbejdere. Derudover kan det også være virksomheder der tager har fokus på formindske forurening, og tager afstand til kopiering, dårlige arbejdsforhold og dyrmishandling.

Slowfashion
Slowfashion begrebet er relateret til begrebet slowfood, og defineres som det modsatte af fast fashion. Slowfashion anses for, at være en form for anti-fashion, eller at påskønne kvalitet frem for kvantitet.   

Bæredygtig mode
Bæredygtig mode har ikke nødvendigvis en 100 % bæredygtig livscyklus. Den bæredygtige mode berører tekstiler der er fremstillet af økologiske råmaterialer, miljøvenlige farver, lokal produktion, lavt forbrug af naturressourcer og energi, samt fairtrade og gode arbejdsforhold. Nogle designere anvender ligeledes genbrugsmaterialer.

Upcycling
Begrebet upcycling er en form for genbrug. Upcycling handler om, at tilføre affald ny værdi således at det fortsættende kan benyttes uden at ende som affald. Objekterne genopfindes og genoplives for, at undgå spild, hvorved objekterne opnår en ny livscyklus). 

Tøj-Bytte-økonomi
Online bytteportaler
SWAP AMOK og Share Your Closet er nogle nye bæredygtige koncepter, hvor disse eksisterer som online portaler, hvor der kan byttes tøj. Forbrugeren uploader et billede på websiden, og der modtages ”shoppepoint” der kan shoppes for på websiden på SWAP AMOK. På Share Your Closet modtages udlåningspoints, når man selv har udlånt på siden, og er på den måde en del af dele-økonomien.  

Tøj-bytte IRL
Klædeskaberiet er et tiltag i Odense også benævnt ”byttefestival” hvor der på en fysisk lokation indleveres gammelt tøj, derefter modtages kuponer til tilsvarende goder som de indleverede, og forbrugerne kan benytte kuponerne på lokationen. Derudover har Byttefestival - Wardrobe Refresh Event videreført ideen til Kolding, og derudover er konceptet blevet udbredt til det meste af sjælland hvor der ofte afholdes BYTTEMARKED. BYTTEMARKED er desuden blevet fra tøj kategorien, til at bytte mellem mange kategorier som elektronik, køkkengrej m.m.   
Resecond butikken er en butik med medlemsskab, hvor der betales 600 kr. pr. halve år, og så kan der bytte så mange kjoler man ønsker. De skriver på deres side: Det er godt at genbruge og alle har nogle kvalitetskjoler, der ikke får gået med. Giv dine pre-loved kjoler nyt liv i Resecond. 



Kan vi selv gøre noget?

Nogle forbrugere ønsker at gøre virksomhederne opmærksomme på, hvilke ændringer der må foretages for at de lever op til forbrugernes krav.
Som forbrugere bliver vi mere informerede, og derfor også mere kritiske.

Nogle  vælger endda at gå i et købestop og agere som Nonshopper.
Andre deltager i den årlige Buy Nothing Day. Black friday, som er den største shopping dag i USA.

Det forbrugerne kan gøre er at hjælpe med, at sende nogle signaler til virksomhederne om at de eks. skal forbedre arbejdsforhold i Bangladesh. Dette kan man gøre ved at deltage i Buy Nothing day eller en anti-shopping bevægelse som Buy Nothing New For a Year.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar